Bakfietsverhuur Nijmegen
Achtergrond

De open bakfiets
De open bakfiets is een Gazelle uit 1964, in 1982 overgenomen van een groenteboer uit de Betuwe. Gazelle heeft gedurende een groot deel van de vorige eeuw duizenden bakfietsen gemaakt waarop eindeloos veel verschillende bakken zijn gemonteerd. Heel veel traditionele bakfietsen zijn in de jaren zeventig gesloopt ten behoeve van de paardensport en haringkarren. Slechts een handjevol van de overgebleven open bakfietsen kan tippen aan de uitstraling van dit exemplaar. Dat komt door de combinatie van een mooie houtsoort met zwart beslag en het elegante klepje aan de voorzijde.

De bakkersbakfiets
De bakkersbakfiets is een aardappelfiets geweest die in 2012 is overgenomen van een familie uit Pannerden. Die heeft de fiets sinds de jaren dertig in bezit gehad. Vijftig jaar lang is de fiets ingezet geweest bij de jaarlijkse aardappeloogst. Het is nog niet gelukt om het bouwjaar en het merk van deze bakfiets vast te stellen.

Nu is de fiets een ode aan de ouderwetse bakkerbakfiets. Hoeveel er in Nederland dienst hebben gedaan vanaf de jaren twintig tot in de jaren zestig weet niemand, maar als alleen Bakker Hus in Den Haag er al honderd had rondrijden in de jaren vijftig dan spreekt dat boekdelen. Er zijn nu naar schatting nog maar enkele tientallen originele exemplaren in Nederland. Kennelijk waren de authentieke houten bakken kwetsbaarder voor de tand des tijds dan die van open bakfietsen. En ze zijn gewoon hun specifieke functie, het huis aan huis bezorgen van brood en banket, verloren.

Met deze te huren bakkersbakfiets wordt de functionaliteit weer nieuw leven ingeblazen: kindervervoer en -vermaak. Op twee opklapbare bankjes kunnen maximaal vier kleuters of zes peuters zitten. De raampjes zijn uitneembaar. Deze bakfiets is een rijdende speelhut. Er blijken nog veel meer toepassingen met dit (beschermde) concept mogelijk, getuige de reacties tot dusver.

Is het nou zwaar trappen op zo'n bakfiets?
Dat valt best mee, als je maar geen haast hebt. Eenmaal in beweging rol je op vlak terrein lekker door. Flauwe hellingen, zoals er in Nijmegen veel zijn, zijn geen probleem. Een viaduct over is wel even een klus. Het zijn doortrappers (fixies) met een handrem tussen de benen.